Видове арт терапии
Арт-терапията за деца е полезна за общото развитие и корекция на поведение, свързано със заболявания и състояния, които се развиват върху психологически проблеми. Тя позволява изразяването на мисли и переживания чрез творчество, справяне с трудности, релаксация и освобождаване от стрес. На занятията децата се учат да контролират поведението си, да комуникират и да помагат едно на друго. Детето става по-общително, което положително влияе на здравето му.
Какво е арт терапия
Терминът „арт-терапия“ се използва за описание на една от формите на терапевтично въздействие, при която хората се включват в творчески процес с цел подобряване на психическото здраве, качеството на живота и повишаване на самооценката.Под ръководството на терапевтите по време на сесиите пациентите изработват психологически проблеми, отвличат се от тях, намират решения, понякога нетрадиционни. Задачите се определят в зависимост от възрастовата група.
Как се отличава от художественото творчество
Разликата между творческото и терапевтичното въздействие:
- Целта е различна – не създаваме уникално произведение, а си помагаме в решаването на проблеми в психологическата и емоционалната сфери.
- Арт-терапевтът следи как влияе на състоянието на човека процесът на творчество. Корекция на задачите е възможна и напълно нормална.
- Склонността към творчеството и талантът нямат значение. Човек изразява чувствата си в произведението, резултатът – от художествена гледна точка – не е важен. Внимание се обръща към вътрешните промени. Най-важната разлика: по време на творчеството човек усъвършенства своите умения, а на занятията в арт терапията- решава психологически проблеми.
Какви задачи решава арт терапията
Занятията помагат да се установи с какво е свързан психологическият проблем на детето. При анкетиране психолозите не винаги могат да открият причините за промените в поведението.
В процеса на творчество обаче емоциите не могат да бъдат скрити. Анализирайки творбите, специалистът по-лесно може да определи областта, която изисква корекция.
Психотерапевтичната методика чрез изкуство решава следните задачи:
- Помага на детето да изрази своите преживания.
- Подобрява синхронизацията между мозъчните полукълба.
- Коригира поведението, премахва страховете и отстранява комплексите, изяснява силните и слабите страни.
- Повишава самооценката на пациента и го развива.
- При работа с трудни деца намалява агресията и нормализира емоционалния фон. Освен това детето може да почувства желание за творчество.
- Детето става по-открито, по-лесно установява контакт. Първоначално детето установява връзка с психолога, след което се възстановяват доверителните отношения с родителите. Когато децата започват да общуват свободно с чужди хора, задачата на арт-терапията може да се счита за изпълнена.
Ако проблемите са неизказани, може да се работи и у дома. Най-добре в такава ситуация специалистът да избере вида арт-терапия, да постави съответни задачи и чрез тях проблемите да бъдат решени по-бързо.
Разновидности на арт терапията
Класическата школа за решаване на психологически проблеми при децата и корекция на поведението използва следните техники:
- рисуване;
- живопис;
- графика;
- работа с глина;
- фотография.
Това са визуални форми на творчество. Заниманията могат да се провеждат в група или индивидуално.
Обаче за децата често се избират и други видове творческо развитие: оригами, измисляне на приказки, маско-, цвето-, игротерапия, театрално изкуство.
Полза от арт терапията за деца
Основното предимство на методиката е ефективността на приложението, независимо от темперамента и характера на пациентите. Повишаването на самооценката успокоява хиперактивните и отваря затворените.
По време на груповите занимания децата научават как да взаимодействат и подкрепят едно друго. Близостта смекчава стреса и намалява тревожността.
Допълнителните предимства на арт-терапията за предучилищна възраст включват:
- • развиване на паметта;
- • разширяване на речника;
- • подобряване на фината моторика;
- • помощ в преодоляването на страховете.
Например, при лечение на страх от тъмното, детето се моли да моделира или нарисува чудовище, което го плаши. След това добавят детайли, които го превръщат в забавен персонаж.
Заниманията с арт-терапия развиват фината моторика у децата.
Материали за детска арт терапия
Няма ограничения за използваните материали. Най-често на заниманията с предучилищна възраст се предлагат:
Самосъхнеща глина
Самосъхнещата глина позволява създаването на триизмерни фигури. При моделирането децата използват допълнителни приспособления и създават необходимия релеф с пръстите.
Бои, Пастели, фулмастери, моливи
Акварелът за най-малките изисква минимално време, а гуашът стимулира въображението. При смесване на гуаш лесно може да се променя наситеността на цвета, изразявайки емоции.
Патслите от различен вид подобряват точността на движенията. С фулмастери създажаме сжободни образи. Чрез тях усъвършенстваме навиците за рисуване.
Моливите от своя страна ни позволяват да създаваме точни образи, развиват ръцете, особено при щриховката.
Хартия
Използват се бяла хартия за рисуване и цветна – за апликации. Можем да твоорим с кинетичен пясък, тъкани и прежда