Фината моторика – развитие, игра, мит?

ПРИЯТНО ЧЕТЕНЕ С БЛОГЪТ НА ША

Фината моторика – развитие, игра, мит?

„Ръката е изтекъл навън мозък!“ (Кант)

Леко зловещо твърдение, но натоварено със смисъл.

В настоящата статия ще разнищим въпроса с фината моторика. Много се говори за нея, но какво й е специалното следва да разберем. Нужно ли ни е да я развиваме? Защо? Как?

Започваме от там, какво е фина моторика?

Движение на мускулите на ръцете (и краката) на човека. Да не пропуснем да уточним, че се има предвид най-вече координацията между ръцете и очите, защото фините движения на ръцете се осъществяват с помощта на зрението.

В нашия бит всяка минутка се налага да извършваме действия свързани с фината моторика, от примитивните жестове до най-дребните движения.

Добре развитата фина моторика активно взаимодейства с вниманието, координацията, наблюдателността, въображението, паметта (зрителна и двигателна). Благодарение на нея през целия си живот извършваме хиляди необходими дейности: пишем, рисуваме, закопчаваме копчета, завързваме връзки, работим на компютър и много, много други. От добре развитата ни ръка зависи качеството на живота.

Фината моторика се развива по естествен път още от раждането на човека. Това се случва въз основа на общата моторика. В началото детето се учи да хваща предмети, след това се появява навик да прехвърля от ръка в ръка. Наричат го „пинсетен захват“. На 2 години детето има способността да рисува, правилно държи четка, молив, лъжица. В предучилищна и ранната училищна възраст моторните навици стават все по-разнообразни и сложни. Увеличават се действията, за които е необходимо да се съгласуват движенията на двете ръце.

Малко история

Китайските учени, през 2 век до новата ера, са знаели за връзката между действията на ръцете и развитието на главния мозък на човека. Те твърдели, че упражненията на ръцете и масажа на пръстите хармонизират тялото и ума, също положително влияят на дейността на мозъка. Всеки пръст на ръката има определено въздействие върху кората на двете мозъчни полукълба.

Според тях развивайки пръстите си ние оформяме проекция на „схема на човешкото тяло“ в мозъка си. Речевите реакции също са в пряка зависимост от натренираността на пръстите. Там именно са разположени голямо количество рецептори, които изпращат импулси към централната нервна система. По този начин, масажирайки определени точки, бихме могли да въздействаме на вътрешните органи, които са свързани с тях.

Масажът на палеца повишава активността на главния мозък. Показалецът е свързан със стомаха. Средният пръст оказва влияние на червата, безименния влияe положително на работата на черния дроб и бъбреците. Масажирайки кутрето помагаме на сърцето. Твърди се, че масажът на китките оказва положително въздействие на вътрешните органи, тонизира, повишава имунната система, стимулира мисловната дейност и речта.

Защо да развиваме фината моторика?

Въпросът е актуален. Каква е необходимостта? Какво ни носи добре развитата фина моторика?

Развитието на речта и фината моторика са пряко зависими. От анатомична гледна точка око 1/3 от цялата площ на двигателната проекция на кората на главния мозък се пада на проекцията на китките. Тя се намира точно до речевата зона.

Това предполага, че прецизните движения на пръстите оказват формиращо и развиващо въздействие на речевата функция на детето. Ако искаме да научим детето си да говори са необходими освен тренировки за артикулационни апарат и упражнения за пръстите на ръцете.

Трябва да отбележим, че фината моторика развива не само речта. Тя въздейства на мисленето, въображението, двигателната и зрителната памет, наблюдателността, координацията и вниманието.

Как да развием фината си моторика?           

 Ето няколко идеи:

 Укрепваме мускулите на ръцете:

  1. Работа с глина, пластилин или тесто. Едно мултиполезно занимание. Разточването, месенето, оформянето на който и да е от изброените материали освобождава напрежението, развива умствено и ако решите да се заемете с тестото, може да се получи и вкусен резултат.
  2. Щипки и пинсети. Простирайте заедно с детето си. Използвайте щипки, за да закачвате леки предмети, рисунки или снимки на въженце.
  3. Масаж. Редовно разтривайте пръстите си един по един, заедно, цялата китка. Упражненията за ръце оказват прекрасно влияние на тонуса на цялото тяло и помагат за развитието на мозъка. Практикуваме подобна гимнастика с участниците от холистичния ни кръжок в Кръгчето на  новите деца.Упражнения за пръсти с канцеларски ластици. Вземете 2-3 ластика и започнете да ги разтягате между средния си пръст и палеца. Опитайте и с други двойки пръсти.
  4. Мачкайте хартия с една ръка. Използвайте само едната си ръка, за да смачкате на топка лист хартия. Това упражнение укрепва китката.

Подобряваме зрително-моторната координация

  1. Изрязване с ножици. Подобрява координацията между ръцете и очите. Като начало просто нарежете къс хартия на малки парченца. Усложнявайте постепенно – изрязване по права линия, зиг-заг, фигури.
  2. Нанизване на предмети. Започнете от по-груби въженца, като канап и нанижете на тях макарони, дървени топчета, нарязани коктейлни сламки. Постепенно усложнявайте упражнението като нанизвате по-фини мъниста. Направете си гердан!
  3. Рисуване. Използвайте също счупени пастелчета и малки моливи, за да подобрите хвата си.
  4. Отваряне и затваряне на винтови капачки. Ползвайте всякакъв размер бурканчета, тубички, шишета на винт, за да подобрите координацията си.
  5. Подреждане на монети. Изсипете шепа монети и започнете да ги подреждате една върху друга. Направете възможно най-високата кула. Отлично упражнение.

Няколко необичайни упражнения:

  1. Бродиране, плетене – един от най-ефективните методи за прецизиране на ръката. Никак не изглежда случайно, девойките от Бароковите висшите общества в Европа и Америка да прекарват часове наред в бродиране.
  2. Оригами. За да се получи хартиена фигурка на животно  е необходимо организирано и със замисъл да сгъваш лист хартия. Нужна е голяма концентрация. При този процес се задействат мускулите на ръцете и се подобрява зрително-моторната координация.

Започнете от най-лесните примери. Направете си ветрило и постепенно преминете към сгъването на жабка или пингвин, например. Ако не знаете как, може да посетите някой Оригами клас от нашия Артистичен кръжок в Кръгчето на новите деца.

  • Видеоигри. Видеоигрите също са способ за подобряване на фината моторика. Игрите с джойстик и някои мобилни игри развиват бързината на пръстите. Следва да предупредя, че бързосменящите се образи в анимациите разфокусират ума и не можем да очакваме от нас самите или от детето си концентрация след подобно занимание.
    • Рисуване с пръсти – много забавно, отпускащо и същевременно развиващо.
    • Сглобяване на пъзели. Малките части на пъзела пасват на точно определени места. Отлично средство за нашата цел. Запонете с по-едри детайли и постепенно намалявайте големината на частите и увеличавайте броя, който съставляват картината.
    • Свирене на пиано. Овладяването на музикален инструмент е от огромна полза за интелектуалното развитие на всеки човек. Пианото в голяма степен укрепва пръстите и подобрява тяхната подвижност. Пианото е голям инструмент и ако си нямате вкъщи, елате ни на гости в „Ша – кръгчето на новите деца“. Ще посвирим заедно!
    • Използвайте конструктор – използвайте въображението си, за да направите красиви замъци от Lego  или дървени кубчета.
    • Смятайте на сметало – по време на заниманията по Ментална аритметика използваме специално сметало – абак. Заповядайте на наш безплатен урок, за да Ви разкажем повече.

Свързани постове

Упражнение „Карта на щастието“

Винаги е интересно да надникнеш зад кулисите и да видиш как актьорите реално общуват и преживят ролите си. Ето млако интересна информация от сесиите по арт терапия. Изваждам „на светло“ едана полезна и красива игра, която спокойно може да практикувате у дома или в клас.

Прочетете повече »

Видове арт терапия

Основното предимство на методиката е ефективността на приложението, независимо от темперамента и характера на пациентите. Повишаването на самооценката успокоява хиперактивните и отваря затворените.

Прочетете повече »

Защо им е на децата арт тарапия?

Тихото и срамежливо дете е удобно. НО как това дете ще живее занапред? Учителката му се кара в училище и в отговор то започва да гризе нокти, да се разболява, да спи лошо или намира друг начин да скрие чувствата си.

Прочетете повече »

Съдържание на статията

ЗАПИШИ СЕ ЗА ПРОБНА АРТ ТЕРАПЕВТИЧНА СЕСИЯ